Sase tipuri de lider

liderNoi oamenii suntem fiinţe sociale. Trăim, muncim, ne recreăm şi ne afirmăm în comunităţi, chiar dacă aceste comunităţi se schimbă în funcţie de activitatea pe care o desfăşurăm la un moment dat. La muncă avem un grup de colegi cu un anumit sistem de relaţii, în timpul liber aparţinem altui grup social şi relaţional, în exercitarea unui hobby ne integrăm desigur în grupul oamenilor care sunt pasionaţi de aceleaşi lucruri.

În toate grupurile umane există conducători sau şefi. Termenul nou care descrie mai bine acest fapt este acela de lider, neologism din limba engleză.  (leader). De ce ar fi mai potrivit acest termen şi nu cel de conducător? Pentru că liderul este cel care se impune şi în grupurile ne-instituţionale, ca să spunem aşa. Într-un grup de pescari amatori de exemplu, lider poate fi cel pe care îl acceptă cu toţii pentru că are cea mai mare autoritate, experienţă şi prezintă încredere că va organiza şi conduce cu succes o expediţie în Delta Dunării. În grupurile instituţionale, la muncă de exemplu, ne putem trezi cu un şef numit, care încearcă să fie şi lider.

Daniel Goleman, autorul celebrei cărţi Inteligenţa Emoţională, a identificat şase tipuri de lideri şi de relaţii aferente, cu menţiunea că fiecărui tip de lider îi asociem şi stilul respectiv de conducere.

1. Liderul pacifist arată el însuşi şi cere celorlalţi excelenţă şi independenţă. Într-o singură propoziţie acesta poate fi descris prin „Fă cum fac şi eu, acum.” Acest stil de conducere dă cele mai bune rezultate atunci când echipa este deja motivată, are membri cu aptitudinile potrivite  şi este nevoie de rezultate rapide. Utilizat excesiv, stilul pacifist copleşeşte echipa şi conduce la distrugerea inovaţiei.

2. Liderul autoritar mobilizează echipa spre îndeplinirea unui obiectiv comun şi se focalizează spre scopurile finale, lăsând şi libertatea de acţiune fiecărui membru în parte. Într-o singură propoziţie acest stil s-ar putea exprima prin „Vino cu mine.” Modul de conducere autoritar funcţionează cel mai bine atunci când echipa are nevoie de o nouă viziune deoarece circumstanţele s-au schimbat, sau atunci când nu este necesară ghidarea fiecărui membru al echipei în parte. Liderul de tip autoritar inspiră spirit antreprenorial şi entuziasm pentru îndeplinirea misiunii. Stilul acesta nu este însă potrivit atunci când liderul lucrează cu o echipă de experţi care ştiu mai multe decât el sau ea.

3. Liderul de tip afectiv urmăreşte să creeze legături de tip emoţional care să sudeze şi să consolideze organizaţia. Dacă ar fi să descriem stilul într-o singură propoziţie, aceasta ar fi „Oamenii sunt pe primul loc.” Stilul afectiv funcţionează bine în situaţii de stres, atunci când membrii echipei trebuie să îşi revină după o traumă sau când este necesară reconstruirea încrederii. Utilizat excesiv stilul va duce la scăderea performanţei şi la pierderea direcţiei.

4. Liderul de tip antrenor pregăteşte oamenii pentru viitor. Într-o singură propoziţie stilul s-ar exprima prin „Încearcă asta.” Stilul acesta dă rezultate bune când liderul doreşte să ajute membrii echipei să se dezvolte şi să se pregătească pentru viitor. Se înţelege prin urmare că stilul nu va fi potrivit în situaţiile în care membrii echipei nu doresc să se schimbe şi să înveţe, sau atunci când liderul nu are competenţe sau experienţă.

5. Liderul coercitiv cere conformare imediată. Într-o singură propoziţie se poate descrie prin „Fă ceea ce îţi spun eu.” Acest stil este potrivit în situaţii de criză, cum ar fi de exemplu în timpul unei tornade sau a unui incendiu. De asemenea stilul ar putea da rezultate atunci când toate celelalte posibilităţi au eşuat. Utilizat necorespunzător stilul poate produce alienarea membrilor echipei, pierderea flexibilităţii şi inventivităţii.

6. Liderul democratic construieşte consensuri prin participare. „Ce crezi despre asta?” este propoziţia care-l caracterizează. Dă bune rezultate când echipa doreşte să stabilească un plan, un scop, sau să ia o decizie. Nu este o alegere bună însă în situaţii de urgenţă, când timpul de reacţie este esenţial, sau când membrii echipei nu sunt informaţi suficient pentru a putea oferi liderului ideile cele mai bune.

Daca vrei sa inveti cum sa fii un lider mai bun ai acum diferite optiuni printre care si sa te inscrii la workshop-urile si programele de certificare organizate de personalstrengths.ro care ofera solutii practice pentru imbunatatirea cooperarii in echipa, dezvoltarea leadership-ului, cresterea vanzarilor, imbunatatirea experientei cu clientii, dezvoltarea relatiilor, etc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s