Revenirea la excelenţă în educaţie – Marva Collins

marva_collinsDe la o vreme caut modele de profesori şi metode de predare care să îi dea unui copil o educaţie bună, rezultate (foarte) bune academice şi să îl şi pregătească pentru viaţă. Datorită unui comentariu la un eseu am aflat despre Marva Collins şi prima ei carte, „Marva Collins Way – Returning to Excellence in Education” (Metodele lui Marva Collins – Revenirea la excelenţa în educaţie, n.tr.).

Marva Collins este o negresă născută înainte de Al Doilea Război Mondial, într-o perioadă a segregaţiei rasiale. Cartea de faţă, publicată în 1982 şi republicată în 1990, ne arată cum predă un profesor de excepţie.

Coautoarea Civia Tamarkin, pe atunci reporter la revista Time, s-a documentat la faţa locului mai bine de un an pentru a scrie despre ea, şcoala ei privată şi metodele sale. Lucrarea a apărut când America trecea printr-o criză a educaţiei, una care continuă şi astăzi pe mai multe planuri.

Cartea “Revenirea la excelenţă în educaţie” este dedicata „Copiilor noştri şi tuturor copiilor, fie ca ei să-şi găsească propriul drum” (n.tr.) iar relatările personale şi cele ale reporterului se îmbină armonios în fiecare din cele 16 capitole. Astfel, privim în copilăria şi viaţa ei şi aflăm care au fost oamenii şi experienţele care au marcat-o pe cea care a devenit profesoară de şcoală publică şi mai apoi director şi profesor la propria şcoală privată.

Din pagini reiese o persoană integră, charismatică, puternică, educată, dedicată, sinceră cu sine şi ceilalţi, inclusiv cu copiii. Iubeşte elevii şi meseria şi tot ceea ce face se învârte în jurul unor principii şi credinţe clare pe care le aplică în viaţa sa şi pe care le insuflă elevilor săi şi profesorilor sau altor oameni cu care intră în contact.

„Copii, nu sunteţi la şcoală pentru părinţii voştri, pentru profesorii voştri, pentru nimeni altcineva. Educaţia voastră vă va ajuta pe voi, nu pe mine.” (p. 85, n.tr.)

Marva Collins şi-a asumat responsabilitatea de a educa fiecare copil pe care l-a avut în clasă,  considerat cu sau fără dificultăţi de învăţare. Ea a demonstrat cu ei (şi mai apoi ei înşişi ca adulţi au arătat lumii şi au întărit viziunea aceasta) că, citez:

 „Copiii noştri nu sunt vinovaţii; ei sunt victimele. Cei douăzeci de ani de experienţă în educaţie m-au convins că copiii vor să înveţe şi pot învăţa. Oferiţi-le mediul adecvat, motivaţia potrivită, şi materialul corespunzător, iar copiii vor demonstra capacitatea lor naturală de a excela.” (p. 5, n.tr.)

Prin cartea ei, şi cei peste 40 de ani de experienţă (la ora actuală) în lucrul cu oamenii şi rezultatele obţinute cu elevii săi:

  • a combătut statistici: toţi elevii ei au reuşit în viaţă),
  • a răspuns criticilor în modul cel mai clar şi elegant posibil,
  • a demonstrat că un copil poate citi înainte să împlinească 6 ani indiferent că a fost sau nu diagnosticat cu dificultăţi de învăţare(ea a reuşit prin metoda ei fonetică, prezentată în carte),
  • a readus autorii clasici (Dante Alighieri, Shakespeare şi mulţi alţii) în vieţile şi atenţia copiilor demolând ideea că doar la liceu pot fi studiaţi anumiţi autori,
  • a promovat educaţia clasică – studiul literaturii, poeziei, teatrului, filozofiei, istoriei, artei şi limbilor,
  • şi-a învăţat elevii să gândească,
  • a revoluţionat sistemul de învăţământ şi a arătat că şcoala publică sau privată poate fi altfel, poate pregăti oameni pentru viaţă şi bine educaţi.

Iubind, atingând şi vorbind cu fiecare copil am încercat să creez o atmosferă în care avem grijă unii de alţii. (p. 121, n.tr.)

Lucrarea se încheie cu:

  • o parte dedicată întrebărilor de la părinţi;
  • una dedicată celor provenite de la profesori;
  • bibliografie recomandată pentru fonetica limbii engleze;
  • o listă de lectură pentru copiii de 4-6 ani;
  • o lista de cărţi folosite în şcoala ei privată, Westside Preparatory School.

Este o carte utilă:

  • Profesorilor care caută modele de urmat în profesia lor şi metode eficiente de insuflare a pasiunii pentru studiu la elevii lor;
  • Părinţilor care vor să afle cum să recunoască profesorul dedicat şi cum să îmbunătăţească relaţia cu copilul lor şi totodată cum să îi vină în ajutor copilului după orele de şcoală;
  • Celor care vor să educe acasă, fiindcă au un model de părinte-profesor şi un model de predare după educaţia clasică;
  • Celor care au puterea să facă schimbări în sistemul de învăţământ, public sau privat şi care vor să cunoască secretul unor şcoli de succes din afara ţării;
  • Tuturor celor care vor să citească o carte bună, o carte vie şi actuală.

„Prin abordarea mea analizez o greşeală fără să atac vreodată caracterul copilului”. (p. 140, n. tr.)

Pentru a avea o viziune mai amplă asupra metodelor lui Marva Collins şi a înţelege ce anume a scăpat criticilor, recomand mai întâi să urmăriţi filmul artistic şi documentar „The Marva Collins Story” (1981),

apoi să citiţi cartea şi după aceea să vedeţi a doua emisiune „60 Minutes” care reia după aproximativ 16 ani (1995) subiectul şi răspunde unor critici aduse metodelor ei (urmăriţi aici şi aici prima şi, respectiv a doua parte; veţi vedea elevii din 1980, descrişi în carte şi jucaţi în film).

În 2008 şcoala ei privată s-a închis datorită lipsei fondurilor însă programul ei educaţional continuă online.

Alte cărţi scrise de Marva Collins:

  • The Marva Collins method; a manual for educating and motivating your child
  • Ordinary Children, Extraordinary Teachers
  • Values: Lighting The Candle of Excellence: A Practical Guide
  • A conversation with Marva Collins: A Different School
  • Grandma, What Is Learning?
  • Redeeming Education

Nota: Autoarea acestui articol este Andrea, o mai veche colaboratoare a blogului ale carei articole le puteţi găsi la categoria educaţie. Andrea este pasionată de tot ce ţine de educaţia copiilor şi scrie pe blogul personal numit sugestiv “Copilaria noastră frumoasă” unde puteţi găsi multe informaţii în ceea ce priveste acest subiect.

Acest articol face parte dintr-o serie de articole despre educaţie pe care Andrea le va publica aici în lunile următoare. Dacă vă interesează acest subiect şi vreţi să fiţi la curent cu publicarea lor vă puteţi abona ca să primiţi articolele pe email. 

Dacă ţi-a plăcut ce ai citit şi crezi că poate fi de folos şi prietenilor tăi, dă un like&share ca să afle şi ei.

16 thoughts on “Revenirea la excelenţă în educaţie – Marva Collins

  1. absolut minunat filmul! Ce păcat că școala s-a închis! Să știi că eu cunosc un profesor exact ca doamna asta, doar că predă aici în Grecia. Este din America și are aceeași tactică și entuziasm!

    Like

    1. Si este greu sa rezisti in Grecia, financiar vorbind, caci au multe probleme financiare si mari probleme cu somajul. Este de admirat ca acel profesor inca mai este acolo. Dar, pana la urma, oriunde ar fi, aduce schimbari in vietile copiilor. Poti face un interviu cu el🙂 ar fi interesant😉

      Like

  2. Sa te detasezi de tiparul dascalului care critica elevul si nu greseala e o provocare pe care doar cei care isi iubesc meseria pot sa si-o asume. Am dat de o profesoara americana, Rita Pierson, care a decedat din pacate anul trecut, dar care a lasat in cadrul unei conferinte TED un mesaj foarte puternic si care merita luat in seama de toti dascalii:copiii au nevoie de un campion, de un model, de cineva care sa creada in ei cand ei insisi nu mai cred. Un copil va avea succes la scoala atunci cand atat parintii, cat si profesorii au o relatie cu el construita pe iubire, o iubire exprimata in cat mai multe moduri posibile. Te invit la mine sa vezi 8 minute de excelenta in pedagogie. http://smartbabyfilip.wordpress.com/2014/01/24/orice-pusti-are-nevoie-de-un-campion-un-ted-pe-saptamana/ Multumesc pentru articol.🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s