De ce să luăm probiotice?

bacterii_bune_rele
bacterii “bune” si bacterii “rele”
sursa foto: vitalityinternational.info

În general când spui bacterie te gândeşti la boală, iar atunci când ţi se spune că ar fi bine pentru tine pur şi simplu să le consumi, cu siguranţă că ţi se va părea o idee ciudată. Nu este însă nimic anormal în acest sfat.

Este  adevărat că există bacterii “ostile” pentru organismul nostru dar există şi bacterii “prietene” care sunt de ajutor şi fără de care sistemul nostru digestiv nu ar putea funcţiona. O mulţime de studii făcute în ultima vreme au demonstrat că unele boli se pot preveni şi chiar vindeca cu ajutorul alimentelor sau suplimentelor care conţin un anumit tip de bacterii vii benefice sistemului digestiv.

Alimentele fermentate şi probioticele

Sunt ţări în care se consumă multe alimente bogate în acest tip de microorganisme numite probiotice şi mă refer aici la alimente fermentate, a căror consum este o tradiţie în acele locuri. De exemplu, în Europa principalul produs lacto-fermentat este varza murată, care este apreciată atât pentru gustul său deosebit cât şi pentru proprietăţile sale terapeutice. Chefirul care este originar din zonele caucaziene sau tradiţionalul aliment fermentat coreean, kimchi, tradiţionalele vegetale murate (ghimbir murat sau ridiche albă murată) care sunt nelipsite de la mesele din Japonia, dar şi tradiţionala mâncare fermentată cunoscută sub numele de chutney (un amestec de fructe şi condimente fermentate) care vine din indepartata Indie, au toate în comun existenţa microorganismelor de natura probiotică.

Dovezi clare că oamenii fermentau alimente avem încă din cele mai vechi timpuri. Vinul, berea, pâinea dospită (făcută în general din drojdii) şi brânza (făcută din bacterii şi mucegaiuri) sunt printre cele mai vechi şi mai cunoscute alimente fermentate.

Ceea ce au în comun alimentele fermentate şi ceea ce le face să fie atât de benefice pentru sănătate este aportul de microorganisme numite probiotice care au un rol important în sănătatea sistemului nostru digestiv. Acest lucru a fost scos în evidenţă pentru prima dată în anul 1908 de catre biologul de origine rusă, Elie Metchnikoff, laureat al premiului Nobel, care a avansat ideea că lactobacilii neutralizează efectul de putrefacţie al metabolismului gastrointestinal şi a sugerat posibilitatea ca aceştia să modifice flora intestinală şi să înlocuiască microbii dăunători cu unii care să folosească organismului nostru.

El lansează de asemenea şi ideea că procesul de îmbătrânire ar fi de fapt rezultatul activităţii de putrefacţie (proteolitice) a microbilor, care are ca rezultat producerea unor substanţe toxice în intestin. În microflora noastră intestinală se găsesc 2 feluri de bacterii: cele cu acţiune de fermentaţie şi cele cu acţiune de putrefacţie, ambele având rol egal în digestie. Important este ca între cele două grupe să existe un bun echilibru. Dacă bacteriile cu acţiune de putrefacţie sunt in exces, atunci se produc peste limita normală substanţe toxice, fapt ce daunează organismului nostru.

Pentru echilibrarea florei intestinale este deci necesar ca bacteriile cu acţiune de fermentaţie să fie într-un bun raport cu cele de putrefacţie şi acest lucru se poate face prin consumul alimentelor fermentate sau folosirea de suplimente alimentare care conţin probiotice.

Importanţa probioticelor pentru sănătate

Este ştiut faptul că folosirea antibioticelor, chiar dacă ajută în lupta cu infecţiile provocate de bacteriile rele au ca efect secundar omorârea bacteriilor benefice pentru organism, o scădere a numărului acestora ducând la apariţia problemelor digestive şi la slăbirea sistemului imunitar. Descreşterea numărului de bacterii benefice poate de asemenea să ducă la apariţia altor infecţii, cum ar fi cele ale tractului urinar sau a celor declanşate de drojdii. Iată de ce, de fiecare dată când luăm un antibiotic, trebuie să compensăm distrugerea bacteriilor bune prin consumul de alimente fermentate şi produse naturiste pe bază de probiotice.

Nu doar antibioticele ci şi o dietă dezechilibrată, bolile, existenţa parazitilor intestinali cum ar fi atât de răspânditul giardia, factorii poluanţi din mediu, stresul zilnic etc., pot strica balanţa dintre bacteriile bune si cele rele din intestine ceea ce duce în consecintă la dereglarea florei sistemului digestiv.

Când acesta este sănătos poate filtra şi elimina toate substanţele care sunt dăunătoare pentru organism cum ar fi bacteriile, toxinele, chimicale şi alte substanţe metabolice şi de asemenea poate să ajute  la absorbirea elementelor nutritive din alimentaţie hrănind astfel celulele organismului nostru. Pe site-ul GreenMedInfo puteţi găsi chiar o listă de nu mai puţin de 200 de studii care leagă probioticele de mai bine de 170 de boli şi probleme de sănătate diferite. Cercetările care vizează probioticele au mai arătat şi faptul că suplimentarea cu probiotice este chiar mai importată decât suplimentarea cu multivitamine.

Consumul de probiotice ajută deci la prevenirea inflamării tractului digestiv, la întărirea sistemului imunitar, la sintetizarea vitaminelor din grupul de Vitamine B, etc. Unii specialişti le recomandă a fi folosite pentru rezolvarea unor probleme de sănătate ale sistemului digestiv cum este sindromul intestinului iritabil şi chiar în prevenirea apariţiei alergiilor. Studii făcute au arătat că Lactobacilii pot ajuta în cazurile de diaree infecţioasă la bebeluşi şi copii mici.

Natasha Campbell Mcbride, medic neurolog de origine rusă care în prezent practică medicina în Marea Britanie, a descoperit chiar că problemele pe care le au copii cu autism pot fi tratate îmbunătăţind flora bacteriană din tractul digestiv şi a creat protocolul pentru tratarea acestora numit GAPS (Gut and Psychology Syndrome).

Iată deci doar câteva dintre motivele pentru care ar trebui să introducem în alimentaţia noastră zilnică alimente fermentate bogate în probiotice. Cum însă acest lucru e din ce în ce mai greu de făcut în zilele noastre este necesar şi benefic să consumăm şi suplimente alimentare pe baza de probiotice şi să încercăm să le alegem pe cele cât mai naturale şi mai eficiente.

În ideea aceasta am încercat să găsesc un produs naturist cât mai bun pe care să încerc să vi-l recomand din mulţimea de produse de acest gen şi mi-a atras atenţia Acidophilus with Psyllium de la firma Calivita. Este un produs pe care nu l-am încercat dar pe care mi-aş dori să îl încerc deoarece mi se pare foarte interesantă combinaţia asta dintre Acidophilus şi Psyllium. Cred că mulţi dintre voi ştiţi deja că  Lactobacillus acidophilus este mai eficient decât Lactobacillus bulgaricus, bacterie prezentă în iaurt şi în tubul digestiv al persoanelor care consumă mari cantităţi de iaurt şi este o bacterie care rezistă în tractul digestiv până la 10 zile şi chiar mai mult. În plus, tărâţea de Psyllium este cunocută pentru proprietăţile ei de a curăţa colonul de placa muciodă şi ajută la detoxifierea organismului. După părerea mea, acest lucru face din “Acidophilus with Psyllium” un produs cu dublă eficienţă.

Despre probiotice şi rolul lor benefic pentru sănătatea noastră se mai pot scrie multe lucruri şi o să mai revin cu alte articole despre acest subiect. Sper însă ca prin aceste câteva informaţii să fi reuşit să vă fac să întelegeţi cât sunt de importante şi cât de benefic este să le consumăm fie sub formă de alimente fermentate fie sub formă de suplimente alimentare.

Şi ca de obicei o întrebare pentru voi …😉

Consumaţi probiotice? Şi dacă da, sub ce formă, alimente sau suplimente alimentare?

ce am citit:

lectura 1, lectura 2

Dacă ţi-a plăcut ce ai citit şi crezi că poate fi de folos şi prietenilor tăi, dă un like&share ca să afle şi ei.

26 thoughts on “De ce să luăm probiotice?

    1. Eu stiam de ceva vreme de cat de bune sunt dar nu le-am dar importanta pana de curand de cand am avut probleme cu giardia la copil.
      Consumam mai mult alimente fermentate dar nu sunt suficiente😦

      Like

    1. Stiu si eu de Forever doar ca au produse un pic mai scumpe.Am incercat sa gasesc un produs care sa fie convenabil si ca pret. Acesta de la Calivita e 88 de ron parca deci e un pret rezonabil

      Like

  1. Eu nu sunt adepta suplimentelor (desi e adevarat ca nici nu am avut nevoie pana acum). In schimb, nu mai mananc decat paine fermentata cu maia (facuta de mine) si de saptamana trecuta am primit si o ciuperca de chefir asa ca am inceput sa pregatesc si chefir.

    Like

    1. Nici eu nu sunt adepta suplimentelor dar am decis ca nu e suficient cate probiotice consumam din mancare desi avem si noi ciuperca de chefir si iaurt si a decis suplimentarea pe termen scurt. Mai ales ca cel mic face si mofturi la mancare acum si refuza alimentele fermentate😦

      Like

  2. nu am probleme cu cei mici
    fiecare din ei are propriile preferinte in materie de lactate,dar e bine ca le mananca
    azi am avut succes cu branza de capra: Andrei a fost cel care a acceptat sa o testeze si a si mancat o bucatica din proprie initiativa
    cred ca am folosit o singura data pliculete granule pentru ei dupa ce au facut enterocolita

    felicitari pentru articol
    foarte bine documentat si argumentat!

    Like

  3. Claudia, ai facut un articol atat de documentat si de interesant, incat chiar merita sa fie recomandat si altora.
    Nu iau nici un fel de supliment, dar probabil organismul meu se descurca bine cu ceea ce primeste din iaurturi (alimentul meu preferat, imediat dupa peste).

    Like

    1. Multumesc, Vienela.
      Incerc sa ma documentez cat mai bine pentru mine si ar fi pacat sa nu spun si altora despre ce am aflat🙂
      Suntem diferiti la nivel metabolic si de aceea unii au nevoie pe anumite perioade sa suplimenteze cu probiotice desi ar fi bine sa le luam doar din alimente fermentate🙂

      Like

  4. Un articol foarte bun si educativ.Si eu folosesc produsele Calivita de aproximativ 10 ani si sunt foarte bune,iar pretul rezonabil.
    Bacteriile florei intestinale sintetizeaza vitamine,inclusiv vit.B12 de aceea probioticele sunt extrem de importante si cresc imunitatea.Foarte bun articol!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s