Chiar fac rău grăsimile saturate?

uleiDe zeci de ani ni se tot spune să fim atenţi la ce grăsimi consumăm, să le eliminăm din dietă pe cele saturate, găsite în procent mare în grăsimile de origine animală şi să le înlocuim cu cele polinesaturate, din uleiurile vegetale. Dar oare au medicii dreptate? Se pare ca nu!

Totul a pornit în anul 1953, cand fiziologul american Ancel Keys a publicat o lucrare care a schimbat percepţia întregii lumi asupra dietei pe care ar trebui să o avem pentru a nu suferi de boli de inimă. Lucrarea sa, intitulată  “Atherosclerosis, a Problem in Newer Public Health” (“Ateroscleroza, o problemă pentru noua sănătate publică”) a fost practic prima condamnare ştiinţifică a grăsimilor saturate şi are la bază un studiu făcut în şase ţări: Statele Unite, Canada, Australia, Anglia, Italia şi Japonia.

În aceasta lucrare, Keys a arătat la acea vreme, că rata totală a deceselor din Statele Unite era în scădere în timp ce incidenţa bolilor de inimă era în creştere şi a încercat să explice acest fapt prin comparaţia cu mortalitatea din cauza bolilor de inimă din celelalte ţări implicate în studiu. Conform statisticilor a reieşit că americanii consumau multe grăsimi şi aveau cea mai mare rată a mortalităţii cauzată de bolile de inimă, celelate ţări situându-se cu mult în urmă. Concluzia la care el a ajuns a fost aceea că, cu cat mai mare era consumul de grăsimi cu atât mai mare era şi rata mortalităţii şi invers. Keys a numit această corelaţie “o relaţie remarcabilă” şi a început să promoveze ipoteza conform căreia consumul de grăsimi duce la apariţia bolilor de inimă, ipoteză cunoscută mai tarziu sub numele de “the diet-heart hypotesis”.

Desi au existat multe alte studii care au criticat aceasta ipoteză aducând contraargumente ştiinţifice de valoare, ea a fost promovată puternic de mass media acelor vremuri dar şi de către American Heart Association (AHA), devenind astfel recomandarea de bază a tuturor medicilor de astăzi pentru persoanele care au probleme cardiace şi nu numai.

Iată însă că, dupa atâţia ani, din ce în ce mai multe studii vin să demonstreze invaliditatea acestei teorii care ne-a schimbat obiceiurile alimentare şi care în loc să ne facă mai sănătoşi mai multe ne îmbolnăveşte.

Acum câteva zile, mai exact pe 5 februarie anul acesta, în British Medical Journal au fost publicate concluziile unui studiu făcut de un grup de cercetători americani şi australieni, care au recuperat şi analizat date “pierdute” din studiul făcut între anii 1966 si 1973, intitulat “Sydney Diet Heart Study” şi a folosit metode statistice moderne pentru a compara cauzele deceselor, atât din cauza bolilor cardivasculare cât şi a celor coronariene.

La acest studiu, au participat un număr de 458 bărbaţi cu vârste cuprinse între 30 şi 59 de ani şi care aveau la activ un eveniment coronarian recent. Unui grup de voluntari i s-au înlocuit în dietă grăsimile saturate cu grăsimi polinesaturate provenite de la un ulei cu conţinut mare în acest tip de grăsimi (safflower oil – ulei de şofrănel) iar celălalt grup a rămas cu dieta de bază.

În urma acestui studiu s-a constatat că uleiurile vegetale, deşi recomandate cu încredere de lumea medicală, au condus în final la mai multe boli şi decese decât existau iniţial, cercetatorii ajungând la concluzia că înlocuirea grăsimilor saturate cu cele nesaturate de fapt face mai mult rău, crescând mortalitatea din cauze cardiovasculare. Ei au concluzionat că, urmând sfatul convenţional referitor la consumul grăsimilor, şi anume renunţarea  la consumul de grăsimi saturate de origine animală, nu vom aduce nici un beneficiu sănătăţii noastre. În plus s-a demonstrat că consumul grăsimilor polinesaturate nu este chiar atât de sănătos ci din contra, el este chiar nociv, făcând mai mult rău organismului uman.

Şi ca să vă convingeţi vă redau mai jos, în original, concluzia acestui studiu:

“Advice to substitute polyunsaturated fats for saturated fats is a key component of worldwide dietary guidelines for coronary heart disease risk reduction. However, clinical benefits of the most abundant polyunsaturated fatty acid, omega 6 linoleic acid, have not been established. In this cohort, substituting dietary linoleic acid in place of saturated fats increased the rates of death from all causes, coronary heart disease, and cardiovascular disease. An updated meta-analysis of linoleic acid intervention trials showed no evidence of cardiovascular benefit. These findings could have important implications for worldwide dietary advice to substitute omega 6 linoleic acid, or polyunsaturated fats in general, for saturated fats.”

Iată deci că grăsimile saturate nu sunt duşmanul nostru aşa cum ni s-a tot spus. Din contra, ele sunt esenţiale pentru a avea o bună sănătate. Mărturie stă faptul că noi oamenii, ca specie, suntem omnivori de mii de ani şi totuşi bolile de inima au fost rare în trecut.

Asta cel puţin cam până pe la mijlocul secolului 19, când a început să se audă din ce în ce mai des despre existenta unui număr din ce în ce mai mare de oameni care suferă de aceste boli, care cauzează decese. Prin anii 1970 bolile cardiovasculare au ajuns pe primul loc în ceea ce priveşte cauza deceselor. Cam tot pe atunci uleiurile vegetale polinesaturate, carbohidraţii rafinaţi şi zahărul au devenit nelipsite din dieta noastră, iar doctorii au început să recomande înlocuirea grăsimilor animale cu mai “sănătoasa”… margarina şi folosirea cu preponderenţă a uleiurilor vegetale.

Coincidenţă? Ei bine, nu! Iată că acest studiu demostrează o dată în plus cât de greşite au fost aceste indicaţii referitoare la dietă şi cât de lipsite de fond au fost acuzaţiile aduse la adresa grăsimilor saturate şi în special a celor de origine animală.

ce am citit:

lectura 1, lectura 2, lectura 3

Dacă ţi-a plăcut ce ai citit şi crezi că poate fi de folos şi prietenilor tăi dă un like&share ca să afle şi ei.

 

3 thoughts on “Chiar fac rău grăsimile saturate?

  1. foarte interesant studiu. eu imi amintesc de anii in care se consuma sunca de casa din belsug, se prajea in ea si nimeni nu stia de colesterol si grasimi bune sau rele. pana au inceput sa apara toate prostiile ambalate si pline de zahar si alte “rafinamente”.

    Like

    1. Da, asa este.
      Si inca asta nu este singurul studiu care demonstreaza cat de mult s-au inselat cei ce au adoptat teoria lui Keys.
      Sau poate au fost si anumite interese economice la mijloc….

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s