De ce sa consumam gelatina?

gelatinaDupa cum deja stim din postarea de saptamana trecuta, colagenul este termenul stiintific care defineste o anumita proteina din corp.

Am putea spune ca un alt cuvant pentru colagen este gelatina deoarece aceasta este termenul alimentar care se refera la colagenul extras. Aceasta este de obicei intalnita in forma de pudra, dar de asemenea descrie colagenul extras din zeama de oase, care preparata corect va deveni gelatinoasa atunci cand se raceste, deoarece colagenul este gumos si flexibil.

Ce este gelatina?

Gelatina este un amestec de peptide si proteine produs prin hidroliza partiala a colagenului extras din piele, coarne, copite si oase, tesuturi conective, organe si unele intestine de animale domestice, cum ar fi vacile, puii, porcii si caii. Legaturile moleculare existente in mod natural intre fasiile de colagen sunt descompuse intr-o forma care se poate rearanja mai usor. Gelatina se topeste si devine lichida cand este incalzita si se solidifica la loc cand se raceste. Impreuna cu apa formeaza un gel semi-solid coloidal. Ea formeaza o solutie cu vascozitate mare in apa si care devine gel in momentul in care se raceste iar compozitia sa chimica este, in mare parte similara parintelui sau, colagenul.

Numele ii vine de la cuvantul latin “gelatus” care inseamna “inghetat” si este o substanta solida, translucenta, fara gust si culoare, dar atunci cand e uscata straluceste. Ea deriva din colagenul obtinut din diferite subproduse animaliere si este o forma hidrolizata, ireversibila a colagenului fiind considerata aliment.

Ce contine gelatina?

Gelatina contine multi aminoacizi printre care enumeram: glicina, care ajuta la construirea masei musculare si transforma glucoza in energie si nu in grasime; prolina care ajuta la intarirea muschiului cardiac; arginina, care ajuta ficatul sa detoxifice organismul, are un efect pozitiv asupra metabolismului si sprijina sistemul imunitar etc.

Desi bogata in prolina si glicina, ea contine mai putina histidina si metionina si nu contine deloc triptofan, drept pentru care unele carti din secolul al 19-lea au clasificat-o ca fiind o proteina de proasta calitate. Dar in ciuda acestei limitari gelatina s-a dovedit a fi pretuita pentru beneficiile sale medicinale, demonstrate de mii de ani, vreme in care ea a fost considerata panaceul universal de la tratarea bolilor de piele sau a incheieturilor si pana la boli ale sistemului digestiv si chiar ale inimii.

Despre beneficiile consumului de gelatina

Putini dintre noi stim insa ca daca adaugam gelatina la dieta noastra avem doar de castigat, deoarece consumul acesteia aduce multe beneficii printre care: imbunatateste sanatatea pielii, parului si incheieturilor, ajuta la insanatosirea tractul digestiv, repara mucoasa intestinala, stimuleaza sistemul imunitar, regleaza productia de hormoni, sprijina ficatul in efortul lui de detoxifiere a organismului, este eficienta in tratamentul osteoporozei si osteoartritei etc.

Initial gelatina a cazut in dizgratie in secolul al 19-lea, cand niste studii facute au aratat ca o dieta care consta doar in paine si gelatina nu poate sustine viata drept, pentru care gelatina nu ar fi buna sa fie folosita ca si inlocuitor al carnii sau al altui tip de proteina din alimentatia zilnica.

Exista insa destule dovezi care au demonstrat contrariul, in favoarea gelatinei fiind mii de ani de rapoarte istorice si cateva sute de ani de studii facute, care vorbesc despre beneficiile acesteia.

Printre sursele care vorbesc despre beneficiile gelatinei pot fi citate un articol scris in 1937 de catre medicul Francis Pottenger, referitor la importanta gelatinei in digestie si o carte din pacate foarte putin cunoscuta, intitulata “Gelatina in nutritie si medicina”, scrisa de N.R.Gotthoffer, director de cercetari, in acele timpuri, la Compania de Gelatina Grayslake, Illinois. Acesta a petrecut 18 ani din viata (intre 1927 si 1945) studiind literatura stiintifica despre gelatina si proprietatile ei.

In 1937 doctorul Pottenger face publica teoria sa asupra valorii gelatinei in digestie si sanatate. “Proprietatile sale coloidale, ne spune Pottenger, ajuta digestia tuturor alimentelor care il fac pe pacient sa sufere de aciditate la stomac. Chiar si alimentele la care o persoana este sensibila, determinate prin masurarea indexului leucopenic si dieta eliminatorie, de cele mai multe ori pot fi tolerate cu putin discomfort sau chiar deloc daca gelatina face parte din dieta.”

La cativa ani dupa anuntul acestuia, dr. Gotthoffer a publicat si el cercetarile lui bazate pe mai multi ani de studii asupra rolului gelatinei in digestie. De asemenea studii facute au aratat ca gelatina creste digestibilitatea leguminoaselor (fasole, mazare) si a carnii, dar si ca aceasta mareste posibilitatea utilizarii proteinelor din cereale precum graul, ovazul, orzul, care contin toate gluten. Se stie ca glutenul este o proteina dificil de digerat pentru multi oameni, cei care sufera de alergie la gluten fiind diagnosticati cu o boala numita celiacie.

Studii recente au aratat si faptul ca glicina ajuta la dezvoltarea mai buna a copiilor mici, Gotthoffer aducand in spriinul acestei afirmatii existenta a mai mult de 30 de ani de studii stiintifice ce demonstreaza ca digestia laptelui si produselor de lapte este imbunatatita de existenta gelatinei in dieta. Astfel el recomanda introducerea gelatinei in formulele de lapte praf existente la acea vreme, pentru ca structura laptelui de vaca sa se apropie de cea a laptelui uman. El explica faptul ca ca gelatina nu serveste doar pentru emulsifierea grasimilor, dar si pentru stabilizarea caseinei si imbunatatirea digerabilitatii si absorbtiei grasimilor, care altfel ar fi eliminate impreuna cu caseina. Astfel, simptomele de alergie, voma, colici, diaree, constipatie si alte probleme respiratorii la copiii care au fost hraniti cu formula de lapte imbogatita cu gelatina au fost multe mai reduse, comparativ cu cei care erau hraniti doar cu lapte pe formula obisnuita.

De asemenea Gotthoffer a gasit studii care au arata ca persoanele convalescente care au pierdut din greutate din cauza unor operatii, a disinteriei, cancerului sau altor boli, si-au imbunatatit starea daca au adaugat in dieta gelatina, ceea ce face ca gelatina sa fie recomandata persoanelor malnutrite. O alta proprietate a gelatinei este aceea de a imbunatati greutatea si densitatea minerala a oaselor in cazurile de subnutritie.

Cunoscuta in medicina Chineza sub numele de jiao, gelatina este recunoscuta ca un important remediu pentru tonifierea sangelui in mod particular, ceea ce pare si logic daca stam sa ne gandim ca glicina, ingredientul cheie din gelatina, joaca un rol vital  in sange. De asemenea daca gelatina este extrasa din oase atunci si maduva care produce celulele sangelui este de asemena extrasa. Studii chineze au aratat ca gelatina creste numarul celulelor rosii si hemoglobina, creste nivelul calciului seric, creste absorbtia si utilizarea calciului si previne si trateaza miotonia atrofica (pierderea musculara).

In concluzie se poate spune ca importanta gelatinei pentru organism este foarte mare ea, consumul acesteia aducand beneficii in : alergii alimentare, indigestii, colici, proasta digestie a leguminoaselor, carnii, cerealelor, hiperaciditate (reflux gastrointestinal, gastrita, ulcer, hernie hiatala), boli inflamatorii intestinale (boala Crohn  si colite ulcerative), sindromul colonului iritabil, sindromul intestinului permeabil subnutritie, pierdere de greutate, pierdere musculara, cancer, osteoporoza, deficienta de calciu si anemie.

De unde o luam? In nici un caz de la pliculete. Ce ati zice insa de o zeama de oase?

ce am citit:

lectura 1, lectura 2

2 thoughts on “De ce sa consumam gelatina?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s