“Traiesc, deci ma abtin”, cu bune si Rele (partea 2)

traiesc deci ma abtinVoi continua sa va vorbesc astazi despre partile bune ale cartii “Traiesc deci ma abtin” scrisa de doamna doctor Mihaela Bilic, dar si despre ce nu mi-a placut mie din carte.

Dupa ce ne-a explicat foarte clar si pe intelesul tuturor de ce cura de slabire tinuta pana atunci nu a dat rezultate, in urmatoarele capitole ale cartii “” Mihaela Bilic ne da zece sfaturi despre modul in care putem de data aceasta sa si reusim sa slabim: sa ne propunem obiective realiste, sa ne acceptam slabiciunile, sa mancam atunci cand ne este foame, sa ne respectam ritmul corpului, sa asociem corect alimentele etc.

Dar ne si invata cum in doar sapte pasi putem sa realizam obiectivul nostru de a slabi: intai trebuie sa stim exact care este situatia in ceea ce priveste greutatea noastra corporala si cat ne propunem sa slabim, apoi cu ce sa incepem si cand sa incepem aventura noastra, sa ne stabilim obiectivele dietei etc.

In ultimele doua capitole vom gasi cateva meniuri pe care Mihaela Bilic ni le recomanda pentru a le folosi in lupta noastra cu kilogramele si putem afla pe scurt cateva notiuni de baza din domeniul nutritiei (despre balanta energetica, glucide, lipide, vitamine, proteine, minerale si fitonutrienti).

Acum ca am terminat cu partea frumoasa a prezentarii sa va spun si ce nu mi-a placut mie. Stiu, o sa spuneti ca nu sunt nutritionist, ca nu am studii etc. Sunt perfect de acord. Nici nu indraznesc sa o contrazic pe Mihaela Bilic, doar ca, din dorinta de a intelege mai bine ce este sanatos pentru organism am petrecut ore intregi cautand informatii pe diferite site-uri din afara, informatii care contrazic unele afirmatii ale doamnei doctor. Dar ca sa fiu mai sigura ca nu va dau informatii gresite, am verificat indoielile mele consultandu-ma si cu Simona (de la jurnaldenutritie.ro), pentru ca stiam ca ea face cursurile de la Institute for Integrative Nutrition si care m-a ajutat sa gasesc cele mai potrivite link-uri care sa va arate si voua o alta fata a nutritiei.

Dar haideti sa vedem impreuna despre ce e vorba……

  1. Doamna doctor Bilic ne spune ca “in carne exista doar grasimi saturate care cresc tensiunea arteriala si riscul de ateroscleroza” (pag.12) si ne sfatuieste sa dam deoparte urmele de grasime de pe carne inainte de a o gati. Dar de fapt in grasimea animala exista diverse proportii de grasimi saturate/mononesaturate/polinesaturate si ca in mare, grasimile animale sunt cam 40% saturate. Restul este reprezentat de grasimi mononesaturate cum ar fi de exemplu acidul oleic care se gaseste si in uleiul de masline(50%) si polinesaturate (10%). In afara de asta, fara grasime carnea nu se digera bine, mineralele nu stiu unde sa se duca, inclusiv calciul, care nu stie unde sa se depuna.
  2. Ne sfatuieste si sa consumam lapte degresat si culmea, imbogatit cu vitamina D, produse lactate cu continut scazut de grasimi precum si iaurt imbogatit cu bifidus. Ma intreb de ce afirma acest lucru pentru ca asa cum imi spunea Simona, calciul stie unde sa se depuna doar in prezenta celorlalte vitamine si minerale, deci laptele consumat ar trebui sa fie integral. In plus sunt din ce in ce mai multe voci care sustin chiar consumul de lapte crud datorita proprietatilor lui.
  3. Recomanda uleiul de porumb ca fiind excelent pentru gatit dar… uleiul de porumb e foarte bogat in Omega 6, care este pro inflamator si consumat in cantitati mari poate creste riscul aparitiei cancerului. E in special polinesaturat, deci nu e stabil si formeaza usor radicali liberi. Mai multe despre acest subiect puteti citi aici si aici.
  4. Recomanda inlocuirea zaharului cu indulcitori artificiali despre care ne spune ca nu sunt daunatori sanatatii decat consumati in cantitate mare. In ultima vreme insa acesti indulcitori au devenit din ce in ce mai controversati, de numele lor legandu-se aparitia si dezvoltatea anumitor boli grave. Gasiti aici o serie de articole care vorbesc despre acest subiect.
  5. Ne spune chiar ca e indicata folosirea fructozei, pentru ca aceasta nu stimuleaza secretia de insulina. Probabil insa ca pe vremea publicarii cartii inca nu se stia care este metabolismul fructozei si de ce aceasta este daunatoare sanatatii.
  6. Recomanda soia desi aceasta este astazi foarte controversata, fiind descrisa din ce in ce mai des ca unul din cele mai neindicate alimente pentru consum, deoarece contine prea mult estrogen si dezechilibreaza hormonal. In afara de asta, soia nefermentata, are o gramada de antinutrienti care impiedica absorbtia de minerale! Mai multe despre cat de daunator pentru organism este consumul soia puteti citi aici.
  7. Recomanda consumul de sare rafinata si imbogatia cu iod care se gaseste in magazine, desi la fel se stie ca sarea cea mai buna pentru sanatate este cea naturala.
  8. Recomanda cafeaua pentru anumite proprietati ale acesteia si pentru faptul ca accelereaza metabolismul dar uita ca suntem unici la nivel metabolic si ca reactionam la diferiti stimuli in mod specific organismului nostru. Cafeaua, desi laudata pentru beneficiile ei este in ultimul timp si destul de controversata pentru efectele negative pe care le poate produce. Mai multe puteti citi aici si aici
  9. Recomanda consumul de bauturi tip cola pentru continutul lor bogat in cofeina cu conditia ca acestea sa fie “light” adica fara zahar dar cu indulcitori artificiali😦

Cartea are totusi valoarea ei incontestabila, asa ca va recomand sa o cititi.

Sfatul meu ar fi insa ca atunci cand cititi orice fel de carte de genul asta si nu numai, sa incercati sa priviti totul cu ochi critic, sa nu luati informatia ca atare si sa cautati si alte surse de informare!

Nu uitati, sanatatea voastra valoreaza mult!

24 thoughts on ““Traiesc, deci ma abtin”, cu bune si Rele (partea 2)

  1. A, nu, nu se poate! Mi-a crescut tensiunea pe masura ce am citit fiecare punct de-al tau de nemultumire. Pare de fapt ca e o analfabeta in nutritie. Nu mai stiu pe ce site am citit ca recomanda biscuitei cu mar de la 6 luni. Si-am terminat povestea cu ea…

    Like

  2. Fiecare nutriţionist are părerea lui, din câte am observat eu!!
    O cafea pe zi nu cred că e dăunătoare sănătaţii!Totuşi, nu recomand consumul de Cola Light, pentru ca se ştie că are aspartam -un îndulcitor artificial foarte periculos.Bauturile răcoritoare ar trebui evitate pe cât posibil şi consumate ocazional!Cunosc persoane care beau şi 2 L de Cola pe zi, ceea ce nu e deloc ok.Eu le-am înlocuit cu ceaiuri făcute în casă!

    Like

    1. In ce priveste cafeaua…..eu iti pot spune din proprie experienta ca mie nu imi face bine.Tocmai de aceea am spus ca depinde de organismul fiecaruia! In plus, poate multi nu stiu dar atunci cand urmezi un tratament homeopat este contraindicat sa consumi cafea deoarece aceasta antidoteaza efectul remediului. Si atunci te intrebi…oare e chiar atat de sanatos consumul de cafea?!?!

      Like

  3. Nu am citit nicaieri recenzii atat de bine documentate, Claudia- felicitari! Am citit si eu cartea, habar nu aveam ca sunt atatea hibe, dar e clar ca ai dreptate.

    Like

    1. Raluca, eu am avut norocul ca inainte de a citi carti care vorbesc de nutritie sa o cunosc pe Simona care practic m-a invatat cum sa “citesc” acest gen de informatie😉

      Like

  4. pana si eu, care sunt departe de a fi 100% naturala in ale mancarurilor, ma crucesc. .. din pacate oamenii astia vand…:( si sunt multi care nu digera informatia ci doar o aplica😦

    Like

  5. uite acesta e motivul pentru care imi place sa citesc articolele tale – mereu te documentezi,aduci argumente si ne explici ce si cum …noua celor care nu ne pricepem (a se intelege ca ma refer in primul rand la mine😀 )

    Like

  6. Eu mi-am pus si eu o intrebare ca un profan. De ce a ajuns Teo sa aiba pancreatita dupa ce a avut-o pe Mihaela Bilic ca nutritionist? Si apoi medicii mai sunt si ei tributarii sponsorizarile asa ca pe ici colo mai strecoara un pic de reclama mascata ori directa. In concluzie, devii si mai debusolat incat nu mai stii ce sa crezi si pe cine sa crezi. Deci informatia trebuie verificata din cel putin trei surse🙂

    Like

  7. Mda. Uite:
    Un individ se duce la medic. Doctorul îl consultă şi-i spune că trebuie să se lase de fumat. Pacientul nu fuma. Atunci, trebuie să se lase de băut. Pacientul nu bea. Atunci, s-o lase mai moale cu damele. Pacientul e abstinent sexual. Exasperat, doctorul îl întreabă: “Atunci la ce mai trăieşti?!”

    Like

  8. Nu prea se abține doamna doctor…Recomandările dumneaei sunt nefondate, nedocumentate, doar pur comerciale! Off, unde duce dorința de notorietate și goana după câștiguri del genere!
    Păcat că are încă foarte mulți adepți!…Deci, no comment!…

    Like

    1. Din pacate acum fac cativa ani la facultatea de medicina specialitatea asistente medicale si pot sa va spun ca nu numai medicii sunt de vina. Se invata destule lucruri eronate la facultatea de medicina. De exemplu despre nocivitatea grasimilor saturate. La nutritie am invatat ca ar trebui sa consumi cu precadere grasimi polinesaturate, grasimi de origine vegetala pentru a preveni ateroscleroza. Apoi despre vitamina D care trebuie luata nu din ulei de peste ci din preparatele chimice existente. La endocrine ne-a invatat ca iodul este indispensabil si ca in sare este intr-o cantitate infima si nu trebuie sa mancam alta sare vreodata decat cea iodata. Iesi pur si simplu indocrinat cu o multime de chestii si trebuie sa ai o judecata foarte lucida si impartiala ca sa accepti alte studii care se opun stiintei medicale din anii de facultate.

      Like

      1. Sa stii ca m-am gandit si eu la ce spui tu despre sistemul de invatamant. In mare cartea doamnei doctor e ok ca si informatii dar…cu scaparile de rigoare.Am tinut sa le subliniez nu din dorinta de a o contrazice ci de a sublinia faptul ca trebuie sa mai cercetam si noi pe cont propriu, sa citim din diverse surse, sa fim informati si sa nu ne limitam la informatiile din una sau doua carti pe care ni le cumparam.

        Like

  9. Problema e cu atat mai grava cu cat cei mai multi oameni pur si simplu nu vor sa citeasca alte studii. Nu au timp si nici chef si li se pare logic sa ramana numai pe mana doctorului care are atatia ani de facultate. Deci se pare ca din tot cercul asta vicios scapa cine stie si vrea sa invete in continuu. De aceea ce faci tu aici mi se pare cu atat mai valoros si important pentru noi care vrem sa stim mai mult. Felicitari.

    Like

    1. De la o parte din populatie care se “educa” cel mai mult cu TV-ul, nu ne putem astepta la cercetari pe cont propriu, filtrul judecatii, discernamant. Te inteleg la treaba cu facultatea de medicina. Sentimente si ganduri similare cu ale tale se regasesc si la unii care lucreaza in domeniul farmaceutic; si devine cu atat mai greu sa-ti faci meseria sau sa castigi bani, uneori, cand una vinzi si promovezi, si altul e adevarul pe care-l stii. (Unii si-au schimbat domeniul de munca si din cauza asta.)
      Foarte bine ca scrii documentat, Claudia!

      Like

  10. Felicitari Claudia si multumiri. Imi cer scuze ca pun asa o intrebare de profan, dar imi poti spune te rog ce inseamna lapte integral (sau ma poti trimite catre un link)? Citind articolul tau, este singurul lucru pe care nu l-am inteles eu. M-am dus la frigider sa iau cutia de lapte si sa citesc pe ea: 1,5% grasime, semidegresat, 3,2 proteine, 4,5 glucide, 1,5 lipide, 125 mg Calciu 15,6% din DZR.

    Like

    1. Cu placere, Cecilia🙂
      Laptele integral este laptele pe care il da vacuta cu toate ce are in el. Laptele pe care il ai tu in frigider e clar un lapte degresat si bineinteles pasteurizat. O sa caut un link sa il pun aici la comentariu ca si completare ca sa poti intelege mai bine dar poti citi si linkul pe care l-am pus deja in postare.

      Like

  11. Pe mine recomandarea care m-a uimit a fost “Mai bine alegeţi îngheţată decât fructe”…Nu ştiu dacă apare şi în carte, dar am auzit-o spunând asta de multe ori pe la tv şi mi s-a părut total aiurea pentru un nutriţionist..

    Like

    1. Da, in carte recomanda inghetata dar uite ca nu am sesizat daca in detrimentul fructelor. Chiar m-ai facut curioasa si o sa recitesc cateva pasaje cand o sa mai am timp.Un up-date nu strica😉

      Like

  12. Dna dr si-o cam da cu stangu’-n dreptu’ cand vine vorba de fructe, ba zice ca sunt sanatoase, ba, ca trebuie consumate rar, pt ca intra in categoria dulciuri si dezvolta preferinta pt gustul dulce. Plus, chestia cu sucurile light nu mi-a placut… Per total, cartea e buna, 90%, nu e de aruncat ce a scris acolo. Regulile expuse de ea sunt chestii de bun simt care ar cam trebui respectate. Parerea mea.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s