Un pic de sare pentru sănătate

Sare de Himalaya
– picture credit Wikipedia-

Sarea este unul dintre cele mai vechi şi mai cunoscute condimente din lume. Homer o considera „substanţă divină”, africanii şi exploratorii europeni schimbau o uncie de sare pe o uncie de aur, vechii egipteni, grecii şi romanii o includeau în sacrificiile şi ofrandele pe care le făceau în cadrul ceremoniilor religioase iar musulmanii credeau ca îi protejează de privirile rele. Pe vremea romanilor sarea era folosită ca monedă pentru plata soldaţilor şi de aici şi provenienţa cuvântului „salariu”. Hipocrate, considerat părintele medicinii moderne prescria băi de sare ca remediu pentru diferite boli iar vechii egipteni foloseau sare din Marea Moartă datorită beneficiilor pe care le aducea sănătăţii, chiar din anii 3150 ÎC.

Sarea este un antibiotic natural cu o mare putere de distrugere a bacteriilor şi microbilor şi de aceea strămoşii noştri o foloseau în trecut la păstrarea cărnii, a peştelui şi a altor alimente pentru un timp îndelungat fie prin conservarea acestora direct în sare sau saramură (soluţie salină), fie prin fermentarea lor. Deşi în trecut sarea valora cât greutatea ei în aur, acum suntem sfătuiţi să o evităm spre binele nostru. În zilele noastre, sarea, zahărul şi uleiul au devenit prezenţe obligatorii pe masa fiecăruia dintre noi. Dar dacă fără zahăr şi ulei putem trăi, ele fiind chiar dăunătoare sănătăţii, fără sare nu am putea supravieţui. Este adevărat că excesul de sare poate dăuna sănătăţii şi poate duce la apariţia bolilor de inimă, la creşterea tensiunii arteriale, însă alături de apă şi aer, sarea este esenţială pentru existenţa vieţii.

Importanţa sării pentru organism

Sarea, în stare naturală, nerafinată, este importantă pentru multe dintre procesele biologice care au loc în corpul nostru. Este o componentă majoră a plasmei din sânge, a lichidului limfatic, a lichidului extracelular şi chiar al lichidului amniotic, transportă nutrienţii din şi în afara celulelor, reglează presiunea sângelui, ajută creierul să comunice cu muşchii prin schimbul dintre ionii de sodiu şi potasiu şi astfel ne putem mişca. Sarea are un rol important în creşterea numărului celulelor gliale din creierul nostru, celule care au rolul de susținere a neuronilor, de hrănire a acestora, de transmitere a influxului nervos şi care sunt responsabile de gândirea creativă şi planificarea pe termen lung.

Corpul nostru în interior este ca un mare ocean sărat în care fără sare, miile de reacţii chimice care susţin funcţiile enzimatice, producţia de energie, de hormoni, transportul de proteine şi multe alte procese biochimice, nu ar funcţiona. Toate aceste procese naturale pentru a putea avea loc care în corpul nostru, cer existenta unei anumite concentraţii de sare constante. Dacă corpul nu are suficientă sare, mecanismul hormonal compensează acest fapt reducând eliminarea sării prin urină şi transpiraţie. Dar organismul nu poate reduce complet această eliminare. În cazul unei diete normale cu sare, corpul pierde încet mici cantităţi de sare prin rinichi şi glandele sudoripare, în funcţie de  activitatea fizica desfăşurată şi încearcă să ajusteze această pierdere prin accelerarea secreţiei de apă aşa încât concentraţia de sare să se menţină la un nivel vital, lucru care în final poate duce la o deshidratare graduală a organismului şi în final chiar moartea acestuia. Cu alte cuvinte organismul practic moare de sete.

Sarea furnizează două elemente esenţiale pentru viaţa şi sănătatea umană: sodiul şi ionii de clor, două elemente pe care corpul nu le poate produce şi pe care trebuie să şi le ia cu ajutorul alimentaţiei.

Sodiul este un mineral care joacă un rol important în fiziologia corpului uman. Cam 40 la sută din conţinutul de sodiu din corp se găseşte în oase, 55 la sută în plasma sanguină şi lichidul extracelular şi o mică parte în organe şi celule. El controlează volumul de lichide din corp, ajută la menţinerea în limite normale a raportului acid-bază din corp, ajută la reglarea pH-ului soluţiilor din corp şi a presiunii osmotice. Sodiul are un rol important în buna conductibilitatea nervoasă, ajută la trecerea diferiţilor nutrienţi în celulă şi la menţinerea presiunii sanguine.

Ionii de clor ajută de asemenea la menţinerea normală a volumului de sânge şi a pH-ului din lichidele corpului, ajută sângele să transporte dioxidul de carbon, ajută la absorbţia potasiului, ajută în procesele de digestie. Clorul, cel mai mare anion extracelular, contribuie la îndeplinirea mai multor funcţii ale corpului, inclusiv menţinerea presiunii sanguine, a echilibrului acido-bazic, a activităţii musculare, ajută la reglarea nivelului de apă din celule, a nivelului nutrienţilor şi a produselor secundare de metabolism, uşurează absorbţia altor nutrienţi în intestinul subţire, etc. În timp ce sodiul mai este prezent şi în alte alimente, clorul nu poate fi luat decât din sare.

Tipuri de sare

Tipul de sare pe care îl consumăm are o importanţă deosebită pentru sănătate, un tip de sare putându-te îmbolnăvi iar altul vindeca.

Sarea de masă este sarea pe care o găsim de obicei în solniţa de pe masa fiecăruia dintre noi. Ea se extrage din depozitele existente în minele de sare, dar practic nu are nimic în comun cu sarea în starea ei naturală. Sarea naturală este în formată în proporţie de 84 la sută din clorură de sodiu, diferenţa de 16 procente fiind formată din diferite alte săruri şi minerale care se găsesc în natură, inclusiv urme de minerale ca siliciu, fosfor, vanadiu. Sarea de masă rafinată însă, conţine 98 la sută clorură de sodiu şi este lipsită de orice urmă de minerale, acestea fiind îndepărtate în procesul rafinării. În schimb, pentru a preveni aglomerarea cristalelor, sarea de masă este „îmbogăţită” cu aditivi chimici cum ar fi aluminosilicatul de sodiu (E 544), fosfatul de calciu sau carbonatul de magneziu, care alcătuiesc restul de 2 %. În multe state ale lumii,ca şi la noi în ţară, există reglementări specifice pentru ca sarea de masă să fie îmbogăţită şi cu iod, prin adaos de iodură de potasiu, iodură de sodiu sau iodat de sodiu, cu scopul de a reduce incidenţa deficienţei de iod în rândul populaţiei. Din păcate însă, pentru stabilizarea iodului se mai adaugă şi dextroză care, este un zahar. Sarea cu iod este preferată la gătit pentru textura ei fină şi precizia cu care poate fi măsurată.

Sarea de mare este sarea obţinută din apa mărilor sau oceanelor prin procedee de evaporare a apei. Nu are aditivi şi conţine urme de minerale în funcţie de locul din care provine, şi care nu se găsesc de obicei în sarea de mină. Deşi obţinută prin procedee mai costisitoare decât cele de minerit, sarea de mare este mai puţin rafinată decât celelalte săruri şi poate fi atât fină cât şi grunjoasă. În funcţie de locul de provenienţă vom găsim diferite tipuri de sare, de diferite culori şi texturi.

De exemplu, în Franţa vom găsi un tip de sare cu o aromă deosebită şi o culoare gri, numită „Fleur de Sel”, iar în India putem găsi sare de culoare neagră şi cu aromă de sulf.

Sarea Hawaiană este de culoare roz datorită adaosului unei argile specifice locului, numită Alaea, a cărei culoare roşiatică se datorează conţinutului mare de fier. Populaţia din Hawai o foloseşte din cele mai vechi timpuri în ceremonii religioase pentru a curăţa, purifica şi binecuvânta uneltele, canoele, dar şi în ritualuri de vindecare.

Sarea celtică este o sare mai scumpă decât sarea de mare obişnuită deoarece este obţinută prin evaporarea apei sărate prin metode vechi tradiţionale celtice şi are o culoare gri sau uşor mov, culoare care provine de la argila din regiunea Franţei unde aceasta se produce.

Sarea de mare italiană (sale marino) se obţine din apele mării Mediterane folosind metode tradiţionale de evaporare naturală şi este o sare bogată în iod, fluor, magneziu şi potasiu, o sare delicată, bună de folosit la salate şi sosuri.

Sarea de Himalaia este un al tip de sare de mare. Este o sare pură, extrasă din munţii Himalaiei fără a avea în compoziţie metale grele sau toxine rezultate din procese industriale de astăzi, foarte puţin procesată, extrasă prin procedee manuale. Este 85% clorură de sodiu iar restul de 15% conţine 84 urme de minerale din mările preistorice.

Sarea Kosher este o sare obţinută dintr-o saramură care pe timpul procesului de evaporare a apei este mereu amestecată. Sarea Kosher este o sare cu granule mai mari şi nu conţine aditivi. Este mai puţin densă decât sarea de masă iar denumirea ei vine de la faptul că în religia ebraică, carnea, înainte de a fi consumată, trebuie să fie foarte bine scursă de sânge, lucru care poate fi foarte bine făcut folosindu-se acest tip de sare. Mulţi bucătari o folosesc pentru că se dizolvă mai bine şi savoarea ei pătrunde mai bine în mâncare. Este un pic mai sărată decât sarea de masă.

Mai bine de 80 % din cantitatea de sare pe care majoritatea dintre noi o consumăm provine, din păcate, din alimente procesate. Sarea adăugată în conţinutul acestora este mai mult sodiu, neavând nimic de a face cu sarea în forma ei naturală şi consumată în forma aceasta dăunează sănătăţii. Cu cât consumăm mai multe produse procesate, cu atât cantitatea de sodiu ingerată creşte.

Cantitatea de sare este calculată, de obicei, în milimoli (mmol) de sodiu; 100 mmol de sodiu înseamnă 2300 mg de sodiu, cantitate cuprinsă într-o linguriţă de sare!

ce am citit:

lectura 1 , lectura 2

 

7 thoughts on “Un pic de sare pentru sănătate

  1. Blogul tău e frumos şi interesant, dar foarte greu de citit. Chiar şi de mine care-s pasionată de aşa ceva.🙂 Încearcă să faci articolele mai scurte. E doar o sugestie.🙂

    Like

    1. Multumesc de sugestie Adelina. Mi se par si mie un pic cam lungi articolele dar sunt atat de multe informatii despre un singur subiect ca uneori a gandesc sa fac nu unul ci mai multe articole pe aceeasi tema😀
      O sa tin cont de sugestia ta si te mai invit pe la mine🙂

      Like

  2. Aşa ar fi mai ok. De ex. partea 1 şi partea 2 despre un subiect. Tocmai am terminat de citit despre kefir… Coincidenţă, i-am dat şi bebeluşului meu chefir acum câteva ore.🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s