Inamicii radicalilor liberi, plantele aromatice şi condimentele

Lipsa de timp, stresul şi agitaţia vieţii moderne ne fac să nu mai dăm importanţă la ceea ce mâncăm. Presaţi de timp preferăm să cumpăram din supermarketuri alimente semipreparate şi superprocesate sau să comandăm ceva de mâncare de la pizzeria de peste drum.

De exemplu,de multe ori când vrem să facem o salată luam o roşie, un castravete, o ceapă, un ardei, le tăiem şi mai adaugăm puţină sare şi ceva ulei pe deasupra. Această salată o putem face să fie mai plină de viaţă şi mai sănătoasă doar prin simpla adăugare a câtorva frunzuliţe de busuioc, de oregano sau de pătrunjel.

De fiecare dată când foloseşti la gătit ierburi aromatice şi condimente de fapt nu faci altceva decât să îţi îmbunătăţeşti mâncarea fără să adaugi nici măcar o singura calorie. Transformi ceva obişnuit în ceva delicios doar adăugând puţină culoare, savoare şi câteva vitamine. Şi nu numai că ceea ce vei mânca va avea un gust mai bun dar te va ajuta şi să te menţii sănătos şi tânăr. Este fascinant cum, în afară de savoarea şi culoarea pe care o aduc mâncării, condimentele şi ierburile aromatice pot menţine sau îmbunătăţi starea de sănătate prin compuşii pe care îi conţin şi care au capacitatea de a lupta împotriva radicalilor liberi.

Ce sunt radicalii liberi

Radicalii liberi sunt inamicii de temut ai sănătăţii şi tinereţii noastre prin capacitatea lor de a ataca celule corpului uman şi de a modifica ADN-ul. Ei ne îmbolnăvesc şi ne îmbătrânesc înainte de vreme.

Un radical liber poate fi definit ca fiind un fragment dintr-o moleculă care are unul dintre atomi cu o legătură liberă, adică unul dintre orbitalii atomului este ocupat de un sigur electron şi nu de doi cum se întâmplă la orbitalii ce formează legături chimice. Caracteristica cea mai importantă a radicalilor liberi este instabilitatea, ceea ce îi face foarte reactivi din cauza tendinţei lor de a-şi recâştiga electronul lipsă din legatură. În corpul uman, radicalii liberi sunt sub formă de molecule instabile capabile să fure un electron de la vecini, adică de la o altă moleculă mai simplă sau de la macromolecule organice stabile. Sau, cum se spune în chimie, au o mare capacitate oxidativă. Astfel ei sunt capabili să altereze caracteristicile biochimice ale celulelor şi conformaţia acestora, proces care poarta numele de oxidare celulară sau stres oxidativ. Dacă acesta este îndelungat şi intens poate ajunge să modifice chiar şi ADN-ul din celule care, dacă nu este reparat, poate cauza mutaţii ce pot duce la apariţia multor boli printre care se numără şi cancerul.

Sunt diferite moduri prin care se pot produce radicalii liberi în corp. Fumatul, o alimentaţie bogată în grăsimi trans, poluarea, alimentele prăjite, radiaţiile pot produce radicali liberi. Aceştia apar însă şi ca un sub produs normal, natural, al tuturor reacţiilor biochimice din celulele corpului. În momentul în care organismul obosit, suprasolicitat, supraalimentat sau prost hrănit pierde controlul asupra producerii radicalilor liberi, aceştia se transformă în nişte inamici cruzi, care atacă fără încetare sistemul imunitar care nu va mai putea lupta împotriva bacteriilor, a virusilor şi implicit, a bolilor.

Ca să înţelegi mai bine procesul de oxidare ia, de exemplu, o banană, tai-o în jumătate şi las-o ceva timp afară.Vei observa că aceasta îşi va schimba gustul dar şi culoarea, devenind maro. Ei bine aceasta este oxidarea. E ca şi cum fructul respectiv ar “rugini”. La fel se întamplă şi în corpul nostru. Poluarea, chimicalele, razele ultraviolete, stresul, hormonii etc. dezechilibrează organismul, îl slăbesc şi lasă cale liberă radicalilor să atace celulele lăsându-le fără apărare în faţa virusurilor, bacteriilor etc. Iar dacă înmulţirea acestora nu este stopată poate fi afectat până şi materialul genetic al celulelor ducând chiar la apariţia cancerului.

Atacând celulele şi distrugând funcţionalitatea acestora, provocând oxidarea proteinelor, perforând membrane, radicalii liberi fac posibilă apariţia bolilor cronice, printre care cancerul, ateroscleroza, artrita, hipertensiunea, Parkinson si Alzheimer etc. Protejarea celulelor corpului de acţiunea radicalilor liberi şi de alte procese oxidative se realizează cu ajutorul antioxidanţilor. Zilnic suntem bombardaţi de radicali liberi, ajungându-se chiar şi până la 10 milioane de radicali liberi pe zi care ne “lovesc” corpul aşa ca e important să consumăm cât mai multi antioxidanti pentru a stopa efectele negative ale acestora.

Ce sunt antioxidanţii

Orice moleculă care protejează împotriva acţiunii radicalilor liberi este definită ca fiind un antioxidant. Cercetatorii estimează că până acum s-ar fi decoperit  peste 8000 de tipuri de antioxidanţi şi dacă vrei să beneficiezi de pe urma acestora ar trebui să consumi alimentele bogate în antioxidanţi într-un mod cât mai variat, deoarece nu toţi operează în acelaşi fel. Antioxidantii se găsesc în fructe şi legume, în special în cele colorate, în cereale integrale, leguminoase, seminţe, ceaiuri, vitamine, chiar în vin şi în ciocolată dar şi în flavonoizii şi polifenolii din plantele aromatice şi din condimente.

Plante aromatice şi condimente cu efect antioxidant

Plantele aromatice şi condimentele sunt bogate în compuşi cunoscuţi sub denumirea de fitochimicale, care sunt nişte antioxidanţi. Ele aduc importante beneficii sănătăţii noastre şi ne ajută în lupta împotriva radicalilor liberi care cauzează boli şi accelerează procesul de îmbătrânire. Dar acesta nu este singurul motiv pentru care ar trebui sa le introduci în alimentaţia ta ci şi pentru faptul că: sunt pline de nutrienţi şi conţin antioxidanţi, minerale şi multivitamine; fiind bogate în nutrienţi ele au efect termogenetic adică vor accelera în mod natural metabolismul; unele dintre ele pot creşte simţul de plinătate şi saţietate şi te vor face să mănânci mai puţin; au reale proprietăţi medicinale; te pot ajuta să reduci cantitatea de sare consumată, astfel că nu vei mai reţine apa în corp şi starea sănătăţii tale se va îmbunătăţi.

Oregano conţine de 42 de ori mai mulţi antioxidanţi decât un măr, de 30 ori mai mulţi decât cartofii, de 12 ori mai mulţi decât portocala şi de 4 ori mai mulţi decât afinele. O linguriţă de oregano proaspăt conţine aceeaşi cantitate de antioxidanţi cât un măr de dimensiuni medii. Principalul fenol din compoziţia oreganului este acidul rosmarinic care este un puternic antioxidant, antiinflamator şi antimicrobian.

Scorţişoara  este bogată într-un compus numit cinamaldehidă care poate alina durerile şi îmbunătăţi în acelaşi timp circulaţia sângelui. Studii făcute arată că dacă consumi două linguriţe de scorţişoară pe zi timp de şase săptămâni poţi reduce nivelul de glucoză din sange, scăzând în acelaşi timp nivelul de colesterol şi trigliceridele. Se foloseşte în cantitati mici, cam jumatate de linguriţă, deorece în cantităţi foarte mari poate fi toxică.

Cuişoarele, prin bogăţia de compuşi chimici se numără printre ierburile aromatice şi condimente cu cele mai puternice proprietăţi antioxidante şi antiiflamatorii. Compuşii acestora, printre care se numără eugenolul, taninii şi flavonoizii, fac din cuişoare un aliat deosebit de eficient în procesele antioxidative şi în special în procesele metabolice ale tubului digestiv(stomac şi intestin subţire).

Turmericul este condimentul care ne ajută să luptăm împotriva cancerului fiind unul dintre cele mai puternice condimente cu acţiune antioxidantă şi antiinflamatorie. El conţine un compus numit curcumină despre ale cărei proprietăţi puteţi citi mai multe aici.

Rozmarinul protejează vasele de sânge şi întăreşte sistemul imunitar. Studiile au arătat că rozmarinul conţine acid carnosic, care este antiinflamator şi antioxidant şi care are un rol important în protejarea celulei nervoase de acţiunea radicalilor liberi.

Chimionul este unul dintre condimentele des întâlnite în praful de curry. S-a descoperit că acesta poate să accelereze metabolismul, să scadă colesterolul şi să protejeze împotriva cancerului. Chimionul negru conţine ulei de negrilică care prin compuşii lui are efect anticancerigen pancreatic prin blocarea creşterii tumorale celulare.

Ghimbirul, bogat în cucurmină şi gingerol, se numără printre primele cinci alimente antioxidante. El ne poate ajuta să prevenim apariţia diferitelor boli cum ar fi: boli cardiovasculare, diabet, Alzheimer, ulcer, boli inflamatorii dar şi cancer. Studii recente au arătat capacitatea acestora de a anihila efectele parabenilor în corpul uman. Despre acest subiect puteţi citi mai multe aici.

Busuiocul, bogat în uleiurile esenţiale, cum ar fi de exemplu eugenolul, are puternice efecte antioxidante, antimicrobiene, antivirale şi anticancerigene.

Acestea sunt doar câteva din ierburile aromatice şi condimentele care se pot folosi pentru a da savoare şi gust mâncărurilor aducând în acelaşi timp şi beneficii sănătăţii prin conţinutul mare de antioxidanti. Trebuie reţinut însa faptul că în cazul ierburilor aromatice acestea îşi arata eficienţa dacă sunt folosite în stare proaspătă iar în ceea ce priveşte condimentele trebuie să fim atenţi de unde le cumpărăm deoarece multe din acestea pot fi iradiate.

3 thoughts on “Inamicii radicalilor liberi, plantele aromatice şi condimentele

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s