Chefirul, probioticul miraculos – partea II

Aşa cum am promis săptămâna trecută, voi continua să vă vorbesc despre beneficiile chefirului, cum se prepară acesta şi cum puteţi să îl folosiţi.

Beneficiile chefirului

Despre bogăţia de substanţe nutritive a chefirului v-am vorbit în articolul trecut. Acum o să vă scriu  pe scurt despre câteva dintre beneficiile pe care consumul acestuia le aduce  sănătăţii noastre :

- bogat în calciu, chefirul ajută la întărirea oaselor şi prevenirea osteoporozei dar şi la tratarea problemelor gingiei cum ar fi paradontoza;

- are grijă şi de pielea ta, consumul acestuia putând preveni apariţia acneei, a psoriazisului şi chiar a ridurilor;

- consumul de chefir măreşte funcţionalitatea creierului, îmbunătăţeşte reflexele, memoria şi atenţia. E de ajutor în cure de depresie, de anxietate şi în ADHD (deficit de atenţie şi hiperactivitate). Îţi asigură un somn bun noaptea, de efectul liniştitor asupra sistemului nervos putând beneficia toţi cei ce suferă de insomnie. Acţionează şi ca o băutură anti stres;

- este bogat în antioxidanţi care atenuează daunele produse de radicalii liberi din organism şi ajută la inhibarea creşterii tumorilor. Are şi proprietăţi anti microbiene;

- este foarte bun pentru cei ce vor sa slăbească deoarece are în compoziţie probiotice care accelerează metabolismul corpului, ceea ce înseamnă că vei arde mai multe calorii şi grăsimi;

- chefirul e bun şi pentru sănătatea inimii şi a plămânilor: curăţă vasele de sânge şi reglează tensiunea, intervine în metabolismul colesterolului, previne apariţia bolilor respiratorii şi chiar a tuberculozei, ajută la tratarea astmei şi bronşitei;

- ca orice alt produs din lapte conţine o mare cantitate de calciu, magneziu şi fosfor care sunt vitale pentru multe dintre procesele metabolice ale organismului;

- poate ajuta la eliminarea dorinţei de a consuma alimente nesănătoase ceea ce duce la un organism mai hrănit şi mai echilibrat;

- pe măsură ce lactoza (zahărul din lapte) fermentează aceasta se transformă în acid lactic. Cu cât concentraţia de acid lactic e mai mare, cu atât o să găsim mai puţină lactoza în conţinutul chefirului ceea ce face ca acesta să poată fi băut şi de persoanele cu intoleranţă la lactoză;

- deoarece chefirul este un produs echilibrat şi hrănitor contribuie la întărirea sistemului imunitar şi s-a constatat că ar fi de ajutor chiar şi în boli ca SIDA, sindromul oboselii cronice, herpes şi cancer;

- uşor de digerat, curăţă intestinele, furnizează bacterii şi ciuperci (fungi) benefice pentru sistemul digestiv, vitamine, minerale şi proteine complete. Folosirea cu regularitate a chefirului poate să aducă beneficii în bolile intestinale, promovează mişcările peristaltice, reduce balonarea, creează un sistem digestiv sănătos. Dacă eşti constipat, consumul regulat de chefir ajută la normalizarea tranzitului intestinal. Îmbunătăţirea digestiei va duce şi la o mai buna absorbţie a nutrienţilor, etc.

Acestea sunt doar câteva din beneficiile pe care consumul de chefir le are, efectul de curăţare al chefirului asupra întregului organism ajutând la restabilirea unei sănătăţi optime şi la mărirea speranţei de viaţă.

Dar hai sa vedem de ce avem nevoie pentru prepararea chefirului si cum sa procedăm.

A. Ingrediente/ustensile de care avem nevoie pentru prepararea chefirului de lapte

- lapte proaspăt de vacă*,

- ciupercă de chefir de lapte,

- borcan de sticlă cu capac sau alt recipient din sticlă şi o bucăţică de tifon sau pânză

- strecurătoare din plastic

- lingură din plastic

- castron/oala/borcan

B. Cum să procedezi:

  1. Pune ciuperca de chefir în borcan şi adaugă laptele care trebuie sa fie la temperatura camerei. Amesteca bine cu o lingură de plastic. Eu folosesc cam o lingură de ciupercă la un borcan de 750 grame; *
  2. Pune borcanul într-un loc mai întunecos fără să închizi ermetic capacul. Dacă foloseşti un alt recipient trebuie să îl acoperi cu o bucata de pânză sau tifon;
  3. Lasă borcanul la temperatura camerei timp de 8, 12, 24, 48 ore în funcţie de cum vrei să fie chefirul ca gust şi consistenţă (mai acru, mai subţire etc); **
  4. Odată trecut timpul minim pentru fermentare răstoarnă conţinutul borcanului într-o strecurătoare de plastic aşezată deasupra unui castron şi strecoară chefirul obţinut. ***
  5. Ciuperca rămasă în strecurătoare spal-o foarte bine sub jet de apă; ****
  6. Chefirul obţinut îl poţi consuma pe loc sau poţi să îl pui la loc în borcan şi apoi să îl păstrezi la frigider pentru un consum ulterior;
  7. Pentru prepararea altei porţii trebuie să reiei întregul proces de preparare descris începând cu pasul 1.

Observaţii:

*          la prepararea chefirului se poate folosi orice fel de lapte: de capră, de cocos, de oaie, de orez etc. Condiţia este ca atunci când schimbaţi laptele sa rămâneţi la acel lapte pentru mai mult timp. Ciuperca la început va trebui să se adapteze noului tip de lapte pentru ca chefirul să fie cât mai nutritiv

**       un timp mai scurt de fermentaţie va avea ca rezultat un chefir mai puţin acru şi mai subţire ca şi consistenţă iar un timp mai mare de fermentaţie va duce la obţinerea unui chefir de o consistenţă mai groasă şi un gust acru mai pronunţat. Dacă cantitatea de ciupercă  folosită este mai mare sau cantitatea de lapte mai mică, procesul de fermentaţie va fi accelerat. Temperatura camerei în care ţii borcanul ar trebui să fie în jur de 20 grade Celsius. Dacă temperatura este mai mare fermentarea va avea loc mai repede

***    foloseşte doar strecurătoare şi lingură din plastic. Nu este indicat ca ciuperca să vină în contact cu obiecte de metal deoarece acest lucru duce la deteriorarea ei

****  în aproximativ două săptămâni de folosire zilnică, ciuperca de chefir îşi va dubla volumul, moment in care o vei putea înjumătăţii. Surplusul îl poţi păstra ca rezervă sau îl poţi da prietenilor

Dacă vrei să faci o pauză în prepararea chefirului poţi să păstrezi ciuperca de chefir în frigider dar nu mai mult de cinci zile. Iată cum să procedezi: scoate ciuperca de chefir din lapte, spal-o ca de obicei în apă, pune-o la loc în borcanul curat dar de data asta pune lapte doar cât să o acoperi. Închide borcanul şi pune-l la frigider. În acest mod vei încetini procesul de fermentaţie, proces pe care îl vei putea relua peste cinci zile. O pauză mai mare de cinci zile poate distruge ciuperca de chefir.

Daca trebuie să pleci în concediu pentru mai mult de cinci zile şi nu vei mai putea face chefir iată cum poţi să procedezi: clăteşte ciuperca în apă proaspătă (fără clor) şi usuc-o cu un şervet de hârtie. Când este bine uscată înveleşte-o într-un şervet de hârtie uscat, pune-o într-o punguţă de plastic şi apoi în congelator. Dacă este uscată cum trebuie poate rămâne în starea asta latentă chiar şi pentru un an de zile. Când vrei să o readuci la viaţă  va fi nevoie cam de o săptămână de schimbat zilnic laptele pentru a îşi reveni şi a putea avea iarăşi un chefir bun de băut.

În mod normal laptele din borcan ar trebui să fie schimbat zilnic sau măcar la două zile dar dacă nu dispui de atât de mult lapte proaspăt zilnic, poţi să păstrezi o rezervă de lapte la congelator până când o să ai nevoie de el. Când vrei iar să îl foloseşti, îl dezgheţi şi îl laşi să ajungă la temperatura camerei după care poţi pune ciuperca de chefir în el şi să reiei procesul de fermentaţie al chefirului.

Cum poţi folosi chefirul astfel obţinut

Chefirul obţinut  îl poţi consuma simplu, dimineaţa pe stomacul gol, ca şi tratament pentru prevenirea şi tratarea diferitelor boli, îl poţi combina cu diferite fructe intr-un smoothie delicios, îl poţi folosi la prepararea prăjiturilor, sau poţi să obţii din el brânză şi zer printr-un proces simplu de separare al acestuia.

În primul rând, trebuie să laşi un pic mai mult la fermentat chefirul fie cu ciuperca în el, fie după ce ai scos-o. Poţi lăsa borcanul la temperatura camerei sau îl poţi pune la frigider. În ambele cazuri fermentarea va continua. Va fi diferit doar timpul în care se va face acest lucru. Vei vedea că la un moment dat zerul va începe să se separe în borcan şi vei avea un strat de chefir de o consistenţă mai groasa şi un strat sub forma unui lichid transparent de culoare uşor gălbuie. Lichidul transparent este zerul din chefir pe care îl vom separa pentru a obţine brânza.

Pentru a obţine brânza punem sita în care strecurăm chefirul peste castron iar în interiorul sitei punem o bucăţică de tifon. Turnăm conţinutul de chefir din borcan după care strângem bucăţica de tifon şi o lăsăm la scurs peste noapte (sau minim doua ore) atârnată de ceva deasupra castronului. Cu cât o laşi mai puţin cu atât brânza va avea o consistenţă mai moale.

Zerul obţinut este la rândul lui foarte nutritiv şi sănătos şi îl poţi folosi fie consumându-l pur şi simplu fie îl poţi adăuga în prăjituri sau îl poţi folosi la fermentarea legumelor, cerealelor etc. Iar brânza astfel obţinută o poţi consuma fie simplă, fie în amestec cu fructe , diferite ierburi aromatice sau condimente.

About these ads

8 responses

  1. Imi pare bine sa te descopar si sa ti citesc articolele pline de sanatate care ma pasioneaza si pe mine!
    O saptamana cat mai usoara!
    Natalia

    1. Multumesc mult, Natalia!
      Ma bucur ca iti plac articolele mele si ca impartasim aceleasi pasiuni :)

      O saptamana usoara si tie!

  2. Buna, Claudia!
    Spune-mi, te rog, unde gasesc ciuperca pentru prepararea chefirului?

    1. Buna Doina,

      Daca ai cont pe facebook poti incerca sa intri in legatura cu persoane care au ciuperca de chefir si sunt mai aproape de tine.Uite aici linkul:https://www.facebook.com/groups/kefir.romania/?fref=ts.

  3. Si eu folosesc de ceva vreme ciuperca de kefir si sunt foarte multumita de efectele ei. Pentru ca o am de ceva vreme, s-a inmultit , si pot sa dau cu placere o portie cui doreste. Intre 2 utilizari pastrez ciuperca de kefir la frigider intr-un bocan cu apa filtrata si inchis cu capac. Dupa o spalare cu apa filtrata de la robinet, o adaug in lapte. Pot sa va spun ca nu este atat de pretentioasa pe cat pare, iar apa in care sta ciuperca, se acreste si ea si poate fi folosita se pare la sucuri sau alte preparate caci unii zic ca are enzime benefice. Unii chiar folosesc ciuperca de kefir pe post de ciuperca de apa pentru a fermenta lichidele dulci.

  4. […] ← Afinele, fructele cu cea mai mare concentraţie de antioxidanţi Chefirul, probioticul miraculos – partea II → […]

  5. […] “La ce poţi folosi uleiul de migdale“, a doua parte a articolului despre chefir - Chefirul, probioticul miraculos – partea II şi articolul despre uleiul din nucă de cocos - Uleiul din nucă de cocos, […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 282 other followers

%d bloggers like this: